maandag 20 december 2021

Doors of perception or road to perdition?

 

“ The Doors of Perception” of “The Road to Perdition” ?

Dr. G. Otte

 

 

Hebben psychedelica een plaats in onze moderne klinische psychiatrie of openen ze – zoals sommigen vrezen- de drugdoos van Pandora en duwen  ze patiënten naar uitzichtloze verslaving dan wel hardnekkige psychische afhankelijkheid?

Inleiding

In zijn klassiek geworden essay “ The Doors of Perception” beschrijft Aldous Huxley in 1953 zijn ervaringen met de inname van mescaline (psychodyslepticum) en bouwt daar een filosofische constructie op die  thema’s omvatten uit religie, mystiek en spiritualiteit. Enkele jaren later (1956) beseft hij, na gebruik van LSD, dat dit laatste een veel diepgaandere beleving oproept wat hij vergelijkt met het bereiken van een Nirwana  aan inzicht en kennis.

Het vrij abundante gebruik van dergelijke “geestverruimende” middelen in de lokale hippie contra-cultuur van de jaren ’60 die vooral gebaseerd was op principes van wereldvrede (cf de song “Imagine” van John Lennon) , geweldloosheid, gendergelijkheid, milieubewustzijn en zich dan ook stevig  verzette tegen de oorlog in Vietnam,  bracht de  Nixon administratie ertoe deze middelen  in te schrijven op de beruchte lijst van verboden producten en stoffen “zonder bekend nuttig medisch gebruik”. Een vroeg presidentieel staaltje van “fake nieuws”.

Hiermee valt echter het doek voor een potentieel zeer beloftevolle therapeutische aanpak van menselijk leed bij mensen met ernstig psychisch lijden. De deur voor een  gecontroleerd  medisch  gebruik gaat daardoor definitief toe en blijft slotvast gedurende bijna 5 decades lang. Maar therapiebloed kruipt blijkbaar waar het niet gaan kan en finaal kan men de ogen niet gesloten blijven houden voor de stroom rapporten en getuigenissen rond de spectaculaire psychotherapeutische effecten van deze stoffen. De John Hopkins Universiteit ( Baltimore, Maryland) krijgt finaal de toestemming dit verder wetenschappelijk en klinisch verantwoord te onderzoeken en na de rapportage van de zeer positieve effecten op existentiële angst bij o.a. terminale palliatieve patiënten, wordt begin okt  2020 ook het resultaat van een 2 jaar durende studie op M.D.D (Major Depressive Disorder) gepubliceerd in JAMA Psychiatry. Hoewel de onderzoekers zelf pleiten voor nog meer en breder opgezette studies met grotere patiënten aantallen en ruimere indicatiedomeinen, kan men er niet onderuit dat de resultaten vrij spectaculair zijn en langdurig (evaluaties tot 1 jaar na de studie).

Road to perdition?

“Je kan patiënten toch niet gaan behandelen met drugs”,  is een kritiek die men vaak hoort en die uitgaat van het feit dat psychedelica onder Nixon samen met morfine, cocaïne, heroïne, crack etc. op dezelfde lijst terechtkwam.

Psychedelica zijn evenwel niet verslavend. Integendeel, er zijn rapporten dat ze  met succes kunnen gebruikt worden om echte verslavingen tegen te gaan (vb. heroïne, nicotine, benzodiazepines, alcohol, gokverslaving..). Het wordt tijd dat wetenschap het wint van blinde angst en we de waarde van deze producten objectief leren kennen en veilig leren  hanteren. Therapeutische euforie is al even nadelig als ongenuanceerd alarmisme.

Hoe gebruiken?

Want laat er geen twijfel over bestaan: als we ze morgen dergelijke therapiesessies met positief effect willen toepassen in de reguliere psychiatrie dan zal er meer nodig zijn dan een voorschriftje DMT of psilocybine af te halen bij  de apotheek om de hoek.

Willen de effecten van een psychedelische sessie positief verlopen (er bestaan ook “bad trips”) dan is een degelijke warme en veilige omgeving ( een therapeutisch aangepast centrum) van groot belang. De psychiater of psycholoog psychotherapeut dient als een veilig anker aanwezig te blijven met kennis over reactietypes en liefst ook vanuit persoonlijke ervaring de patientveiligheid tijdens de sessies te bewaken. Het is dan ook zeer belangrijk dat patiënt een goede vertrouwensband kan aanknopen met deze therapeut  als gids-begeleider op zijn psychedelische “trip”.

Verder blijkt dat ook de muzikale omlijsting van cruciaal belang is en een goede playlist (en ganse sessie kan al snel 8 h duren) moet dan ook op voorhand klaargemaakt worden.

 

 

 

Wat doen psychodysleptica?

Psychisch lijden is iets dat de mens als persoon volledig in beslag neemt. De wereld van het “ik” (het ego) wordt totaal overspoeld door een constant en vaak onmenselijk lijden waarvan de intensiteit en de ondraaglijkheid dermate kan zijn dat patiënten enkel nog de dood als een verlossing uit deze hel op aarde kunnen zien (suïcide of vraag naar euthanasie).

Psychodysleptica zijn serotonine receptor agonisten en koppelen het hersennetwerk dat ons ego huisvest (D.M.N: het default mode netwerk) los van andere sensoriele en limbische netwerken. De mens ervaart dit als een ego oplossende dissociatieve beleving waarin een intense aandacht mogelijk wordt voor scherpe perceptuele constructies, associaties , verbanden  en inzichten  (“the doors of perception”) waarbij de klemtoon verschoven wordt van het lijdende ik naar een groot vaak kosmisch verbonden “wij”. Opvallend is dat deze therapeutische effecten blijvend zijn na amper 1 a 2 sessies daar waar bvb antidepressiva vaak vele jaren lang dienen gebruikt te worden. Wanneer na een periode van  6-8 h het ego terug komt van zijn psychedelische trip en zijn DMN terug inneemt lijkt er zich een belangrijke en vaak blijvende neuroplastische cascade in gang gezet te hebben. De depressieve gevoelens verdwijnen , de psychische angst en het lijden lost op en patiënt ziet terug positieve existentiële perspectieven en ervaart een psychisch synthetisch groeiproces dat zich nadien nog over verschillende maanden kan verder zetten. Sommigen benoemen dit als een spirituele dimensie, anderen spreken van een groei in persoonlijkheid waarbij andere waardesystemen (menselijkheid, milieubewustzijn, vredelievendheid, geweldloosheid) sterk aan gewicht winnen.

Veranderen psychedelica onze politieke of religieuze overtuigingen bij de patiënt?

Het is een vaak gehoorde kritiek en voor sommigen bron van angst dat psychedelica onze politieke overtuiging zouden veranderen vb. meer religieus of voor anderen meer links liberaal. Dat is uiteraard een ethisch niet onbelangrijk element en verdient dan ook wat meer aandacht.

Voor veel patiënten is een psychedelica ervaring een zeer ingrijpende- en existentieel belangrijke ervaring die lang nagalmt en veel reflecties oproept. Wetenschappelijke studies en persoonlijke ervaringen van het team aan John Hopkins toonden evenwel aan dat ge gevreesde 180° waarde ommekeren  veranderingen niet optreden. Een zekere openheid naar nieuwe ervaringen (exploratief) kon wel aangetoond worden maar majeure veranderingen in voorafgaand diep gewortelde filosofisch maatschappelijke ideologie is niet aan de orde. Dat deze producten vooral in de jaren 60-70 gebruikt werden door hippies met reeds bestaande anti autoritaire ingesteldheid kan een correlatie opleveren maar geen causaal verband. Dat kon men afleiden uit studies van patiënten die LSD gebruikt hadden, de ene groep  om medische reden  (m.a.w op medisch voorschrift) de andere  die het gebruikte op eigen initiatief.

De psychedelische ervaring kan wel diepgaand zijn en zoals dat bv. ook het geval is met psychoanalyse en dus bepaalde inzichten losmaken die transformatief en helend kunnen zijn. Mensen die herstellen van een depressie vb. onder antidepressiva kennen dit eveneens. Depressie is een diepgaande traumatische ervaring en zal op zichzelf veranderingen induceren die meer nadruk leggen op preventie en balans. Dat zijn finaal positieve en preventieve transformaties die ook kunnen optreden na psychotherapie of onder psychedelica. Het maakt finaal gewoon deel uit van de psychiatrische betekenisgeving omtrent een dergelijke ervaring in het leven van een patiënt. Transformatieve processen worden vaak beter gefaciliteerd door emotionele motivatoren dan door puur rationeel cognitieve overwegingen.

Patiënten kunnen in een depressie vast geraken door talloze al dan niet gereactiveerde vroegere psychotraumata of chronische stress dat laatste vaak gerelateerd aan onze waanzinnige maatschappelijke rat race, personale ambities op vlak van carrière, macht en geld, narcisme, eerzucht, egostreling, begeerte en lust.  

Als de zuchtigheid naar dergelijk levenspatroon vermindert na psychedelische behandeling en de patiënt een meer gezonde levensbalans terug leert vinden en waarderen  (wat doet anders mindfulness et al ) dan kan men dat bezwaarlijk als neveneffect betitelen.

 

BESLUIT

 

Ethisch  maatschappelijke overwegingen rond veranderingen in persoonlijkheid en waardesysteem evaluaties zijn uiteraard  niet onbelangrijk en kunnen zeker op positieve wijze  een boeiend filosofisch debat rond het gebruik van psychedelica aanzwengelen. Louter binnen een  medisch psychiatrisch perspectief  is het vooral de therapeutische mogelijkheid van een diepgaande resolutie van het ondraaglijk psychisch lijden (de geestelijke pijn) die  de  belangrijkste prioriteit zal betekenen zeker in het licht vande grote prevalentie aan mentaal lijden. Psychedelica zijn goedkoop, mits lege arte toegepast  gevaarloos en hebben – als men op de eerste resultaten van John Hopkins mag afgaan- zelfs met slechts één tot twee sessies een zeer langdurend persisterend positief effect. Als er bij ondraaglijk psychisch lijden gedacht wordt aan euthanasie of medisch geassisteerde suïcide is het dan geen doodzonde om deze patiënten niet de kans te geven op een psychedelische therapie? In een land waar de prevalentiecijfers aan suïcides , depressies, angsten en addicties hoge  toppen scheren, zou men blijvend koppig “neen” zeggen deze vernieuwende therapeutische benadering?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

het antwoord is "42"

  en het antwoord op de vraag is …..42 !   Dr. G. Otte   En nu de vraag: vul het ontbrekend cijfer aan: 1    2    3 …?   “42” is...