maandag 20 december 2021

Kennik ni bij joen komn (of toch wel?)

 

Kunnik Nemi Na Joen Komn

 

Vrij vertaald: “Ik kan niet tot bij U komen…”

 

 

Dr. G. Otte

 

Inleiding: een liedje

Een jaar geleden vertolkte Katrien Verfaille op onnavolgbare wijze onze collectieve gevoelens van onmacht, angst en verdriet door de gedwongen sociale isolatie en veroverde zij in één moment met haar poëtische eenvoud vertolkt in haar diep gevoelig West-Vlaams dialect, de harten van gans Vlaanderen. Want West Vlaams, beste lezer is en blijft een lyrische taal, de  taal van Guido Gezelle, de taal die de mensen naar het hart gaat.

En gans Vlaanderen schaarde zich achter de strijd tegen het Corona virus. Diverse initiatieven, het ene al origineler en creatiever dan het andere, zagen het daglicht en vloeiden samen tot een positieve golf van solidariteit.  

En op de radio galmde dagelijks Ramses Shaffy in vele tongen maar steeds met de unisono boodschap: “we zullen doorgaan…. “

En elke avond om 20 h werd de stilte verbroken door enthousiaste salvo’s van gejuich en applaus ter ondersteuning van het zorgpersoneel, de  artsen en de verpleegkundigen die in de strijd tegen het virus gemobiliseerd werden en helaas voor deze inzet en idealisme vaak een hoge prijs aan eigen gezondheid en geestelijk  welzijn moeten betalen.

De vikings aan de poort?

Maar na de zomer  zagen we plots een andere beweging op gang komen. Eerst een soort turbulentie, die klein begon met openbare brieven door een kern mensen die de rationaliteit van de aanpak en het nut  van de preventiemaatregelen door de overheid in vraag stelden.

“Viruswaanzin” zakte af uit Nederland naar Vlaanderen  en vatte wortel  als vaandel- en fakkel dragende  heraut  van de ideologie vervat in de “Great Barrington Convention”  uit de USA. We schrijven oktober 2020. Ze werden in de flank versterkt door Prof Annemans en co die met vermanende vinger naar het beleid en de virologen  wezen op de collaterale mentale schade van de maatregelen bij de jeugd, het toenemend  domicilie geweld, depressies, alcoholmisbruik, angst- en paniek, kinderleed etc. Anderen vonden dan weer de economische schade onaanvaardbaar en verwezen naar andere opties zoals focused protection, virus laten uitrazen ter bevordering van “herd immunity”. Bewegingen als ”viruswaanzin.be” en splintergroepen zagen hun aanhang pijlsnel aangroeien. Ze eisten een grotere stem in het publieke debat en schuwden de rechtbank niet om dit zo node af te dwingen.

En deze beweging, combattief en professioneel geleid, werd steeds mondiger, luidruchtiger en stoutmoediger. Het applaus voor verpleegkundigen doofde uit, en we werden verbijsterde getuigen van fysieke aanvallen op kliniekcentra en vaccinatieposten. De sfeer werd grimmiger  en grote manifestaties in de hoofdsteden van diverse Europese landen inclusief Brussel, zetten er  parken en pleinen  in vuur en vlam. Plots verschenen beelden op TV van politiecharges te paard, , brandend afval, hooligans , provocateurs en vandalisme, vernietigde winkels en wagens, rondvliegende flessen,  stenen en andere projectielen in wolken van traangas en nevels van waterkanonnen zoals ten tijde van de sociale beroering en de gele hesjes. Vrede en solidariteit leek veraf in een burgeroorlog die ook op sociale media in alle hevigheid werd gevoerd. De overheid bleek helaas niet zeer consequent in haar beleid en  werd al snel nog meer de kop van jut met in haar kielzog de wetenschappelijke experten virologen en de officiële media.  Politieke fracties speelden daar handig en opportunistisch  - maar niet altijd constructief, noch ethisch-   op in. Alles werd voortdurend ongenuanceerd in vraag gesteld en de openbare kritiek groeide met de da,g gevoed door het verraderlijke gif van complottheorieën. Sommigen probeerden zelfs het Vlaamse Capitool equivalent te bestormen al ware het maar om een moment van narcisme strelende persbelangstelling te kunnen wegkapen. Sociale media werden broedhaarden voor dreig- en smeer campagnes aan het adres van virologen en epidemiologen terwijl hun collegae uit de sociaal economische sector ijverden om hun plaats op het podium in te nemen.

 

Van deze destijds zo sterke sociale eendracht is thans één jaar later weinig nog terug te vinden. De mondmasker plicht werd weggelachen of -erger-resulteerde in verbale- en soms fysieke agressie op mensen die toch de overheidsrichtlijnen probeerden te volgen. Experten werden weggehoond door new age facebook en Youtube experten die, ongehinderd door diepgaande wetenschappelijke methodologie kennis, gretig glunderend hun pseudowetenschappelijke analyses en complot theoretische verklaringen als evangelisten verkondigden.  De pers werd beschuldigd van partijdigheid, echte wetenschappers moesten onderduiken.

Het virus verscheurde blijkbaar niet enkel de longalveoli maar ook de textuur van een verdraagzaamheid, solidariteit, wijsheid en  sereniteit in het sociaal maatschappelijk weefsel.  

Waar is onze menselijkheid en mooie solidariteit uit 2020  gebleven? Waarom deze vruchteloze contestaties en dat voortdurende polariserende splitting ?

Een kerstboodschap

Misschien is het in de kerstperiode wel wijs om de tegenstellingen even te laten rusten en de poëet, de bard, de kunstenaar te vragen onze verscheurde zielen met hun poëzie en schoonheid te helpen helen en verbinden.

In afwachting dat deze verzoeners naar voor komen zou het wellicht geen slecht idee zijn mocht elkeen in deze kersperiode terug eens het liedje van Katrien Verfaillie te beluisteren en zich af te vragen “ kan ik nu echt niet tot bij die andere medemens meer komen..?”

 

Referentie

 

Katrien Verstraeten op youtube:

https://youtu.be/E8t0fnpTZX0

 

 

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

het antwoord is "42"

  en het antwoord op de vraag is …..42 !   Dr. G. Otte   En nu de vraag: vul het ontbrekend cijfer aan: 1    2    3 …?   “42” is...