maandag 16 mei 2022

een spelletje SQUID ?

 

Een spelletje squid voor Sinterklaas?

 

Dr. G. OTTE

 

Inleiding

 

Zelfs wie slechts occasioneel Netflix kijkt zal nu al wel gehoord hebben van het succes van de Zuid Koreaanse “SQUIDGAME”. Het betreft een reeks van negen afleveringen waarin de spelers in een dystopisch decor eenvoudige spelletjes spelen maar wel met hun leven als . Daartegenover staat een miljardenwinst als ze het overleven. De spelers, meestal berooide kansarme mensen of mensen in ernstige moeilijkheden worden gerekruteerd via een eenvoudig vaardigheidsspel hen op straat of in de metro  bij wijze van “vermaak” door een vriendelijke “recruter” voorgesteld. Wordt de proefpersoon in kwestie verleid door de kans op meer, dan wordt hij of zij getransporteerd naar een verlaten eiland waar het speltoneel zich ontvouwt.

De spelletjes zelf zijn door de zuid Koreaanse regisseur gekozen op basis van bekende kinderspelen met zeer eenvoudige regels en zijn ook in dergelijke naïef kindertoneel aka poppentheater decor ingekaderd. Er is touwtrekken, knikkerspelletjes, hindernislopen etc…Van de duizend deelnemers zal er finaal slechts één winnaar zijn. Alle anderen, de verliezers dus, overleven het niet. Want net dat contrast tussen het vriendelijke poppendecor en de ongenadige eliminatie voor de verliezers maken het geheel wel gruwelijk en spannend.

Hoewel de serie wellicht geen internationale Oscars zal binnenrijven voor exceptioneel acteertalent, bevat het wel enkele psychologisch beklijvende scenes en situaties en zorgt het ook voor een zeer onverwacht einde. Voor de rest zijn er enkele met de haren bij gesleurde  “side stories” als nutteloze invulling om alle afleveringen toch maar  vol te krijgen.

Interessanter zijn de spelletjes zelf en de manier waarop ze in de serie ten tonele gebracht zijn. Er is rood licht / groen licht waarbij men van punt A naar punt B moet lopen binnen een bepaalde tijd maar als de arbiter zich omdraait moet men als bevroren blijven staan. Iedere beweging die dan wordt gezien resulteert in een dodelijk genadeschot voor het slachtoffer.

Een ander spel is  touw trekken waarbij het verliezende team te pletter stort in de afgrond. Hier worden al de eerste principes van tactiek en strategie uitgelegd waarbij een team met minder “biceps” toch kan winnen van een fysiek sterker team.

Dan is er een behendigheidsspelletje gevolgd door het spel met de knikkers (aflevering 5) en de glazen brug. Finaal is er het echte squid game dat een zuid Koreaans spel lijkt te zijn, gekenmerkt door veel agressie en fysiek geweld (een soort MMA cage fight op leven en dood). Niet echt intellectueel uitnodigend.

Meest interessant is het knikkerspel en het glazen brugspel omdat hier bepaalde spel strategieën de kans op overleven wel kunnen beïnvloeden.

Winnen met knikkers

In het knikkerspel wordt gespeeld tussen twee deelnemers. Wie alle knikkers van de andere kan bemachtigen (volgens de regels van het spel) wint. Ieder speler start met tien knikkers en ze spelen elk om beurt. De regels zijn eenvoudig:

Speler “A” begint en als  “verberger” dwz hij of zij verbergt een willekeurig aantal knikkers ( meer wel meer dan nul) in de hand. Speler “B”, de tegenspeler is de “rader”. Die verbergt ook een aantal knikkers maar gaat dan raden of A een even dan wel een oneven aantal knikkers in de hand houdt. Na het raden opent A zijn hand en toont de knikkers. Er zijn twee mogelijkheden: B raadde juist (even of oneven) en wint die ronde. De beloning van B (die A hem dus moet geven) is gelijk aan  het aantal knikkers dat B in zijn hand hield. In het andere geval namelijk dat B mis geraden heeft, moet B aan A betalen namelijk het aantal knikkers dat A in de hand hield. Nadien draaien de rollen om en is A de “rader” en B de “verberger”.  Wie alle knikkers van zijn tegenspeler kan bemachtigen (dus er in totaal 20 heeft) is de eindoverwinnaar. De andere krijgt (in de serie althans) een kogel door het hoofd. Een leuk spelletjes dus…

Is hier een “winning strategy”? Ja en neen. Men kan geen zekerheid hebben op winst maar men kan wel een strategie volgen die U , ongeacht Uw rol (rader of verberger) de grootste kans geeft ook al is deze niet groter dan 50%. Bij alle andere strategieën echter zijn de kansen kleiner.

Wat is deze optimale strategie: A de “verberger” verbergt altijd 9 of 10 knikkers (50% keuze)  en B de “rader” altijd tien knikkers (zijn ganse kapitaal) en raadt ofwel  even of oneven met 50% probabiliteit. Stel dat A de verberger er tien in de hand had genomen. De rader (B) zegt “even” en is dus juist. Hij neemt alle knikkers van A en het spel is uit in de eerste ronde. Is B, de rader mis dan moet hij tien knikkers aan A geven en is het spel ook uit in de eerste ronde maar wel met eindwinst voor A. Maar wat als A, de verberger gekozen had voor negen knikkers in de hand? Zegt B, de rader oneven dan is hij juist en neemt hij alle knikkers van A (want B verbergt er altijd tien). Zegt hij evenwel even dan is B mis en moet hij negen knikkers aan A geven. Dan volgt er wel een tweede ronde waarbij B de verberger is en A de rader maar hier weet A dat B slechts een knikker over heeft dus wint hij het eindspel.

Met die strategie heeft elke speler een 50% kans op winst (of verlies) wat vreemd genoeg beter is dan welke andere strategie ook.

Een glazen brug te ver

 Bij het spel zeven, de glazen brug ligt het veel ingewikkelder : een team moet over een glazen brug lopen die bestaat uit twee banen naast elkaar gevormd uit grote glazen  tegels. Minstens een van hen moet  binnen een bepaalde tijd levend de overkant bereiken om te kunnen winnen. Wie de klok niet haalt valt te pletter. De glazen platen bestaan uit twee types glas : breekbaar onder het gewicht van een persoon of verhard glas dat gewicht wel kan dragen.

Voor elke sprong voorwaarts kan men dus vrij  kiezen voor hert rechter of het linker baanvak.

Er zijn 18 sprongen te nemen. De kans op “veilig glas” is 50% voor elke tegel. De kans dat een persoon toevallig telkens de goede tegel zou kiezen en levend aankomen is redelijk klein: ½ tot de macht 18 ongeveer 1 op 260.000. Wie wil weten welk team er wint en welke strategie ze gebruikt hebben: zie de serie.

 

Waarom Josephus niet gebruiken?

Wat ik in de squid games mis is een spel waarbij men wel degelijk exact de winnende strategie zou kunnen bepalen. Deze omissie is vermoedelijk te wijten aan het feit dat de zuid Koreaanse regisseur niet zo vertrouwd is met onze Westerse (Romeinse) geschiedenis en dus nooit gehoord heeft van Josephus: de legeraanvoerder die zich aan het hoofd van een contingent 40 Joodse soldaten in het jaar 65 AD omsingeld vond  door een Romeinse overmacht en besloot -vermoedelijk na overleg- liever collectief de dood in te gaan dan zich over te geven aan de Romeinse snoodaards. Daar zichzelf een zwaard door het hart steken nu niet zoo gemakkelijk is ,nemen ze in een grot plaats in een kring waarbij nummer 1 met een zwaard zijn linkse buurman doodt, het zwaard doorgeeft aan de volgende dus nummer drie dat doet met nummer vier en zo voort tot er slechts één man overblijft. Hier was dat (toevallig ?) Josephus zelf, de aanvoerder die evident geen zelfmoord pleegde want anders hadden we dit verhaal (waar of verzonnen) nooit gekend.

Voor de seizoen 2 vande squid game zou ik aan de Koreaanse regisseur, die hier ongetwijfeld op Mediquality meeleest, het volgende “spel” voorstellen.

Er worden door de organisatie teams gevormd tussen 20 en 50 man bestaande uit medewerkers van de organisatie. Elk team speelt in een aparte kamer en heeft plaats genomen aan een ronde tafel met sequentieel genummerde plaatsen beginnend aan “1”.  De echte deelnemer kiest willekeurig een kamer (lotje trek) maar kan het aantal aanwezigen rond de tafel pas tellen eens binnen getreden. De deelnemer heeft dan 30 seconden de tijd om het rangnummer zijn plaats te kiezen en dus de plaats in te nemen van de medewerker die daar zit. Hij krijgt een kap over het hoofd en wacht af.. De leden van het team kunnen elkaar uiteraard niet doden maar enkel aantikken met het zwaard waarop deze de tafel verlaat en het zwaard doorgeven wordt aan de buur.  Is het evenwel aan de kandidaat dan is eer geen vriendelijke tik maar een dodelijke steek. Men kan ook het zwaard aangereikt krijgen en doodt dan met een grote fikse zwaai zijn linker buurman (wat hachelijk met die kap over het hoofd).Cruciale vraag: welke plaats moet de kandidaat  kiezen om dit zeker te overleven?

Het is duidelijk dat plaatsen 2, 4, §, 8 etc. niet de goede keuze zijn maar wat nadien? Stel een tafel met 42 aanwezigen. Welke stoel kiest u opdat U zeker dit dodelijk spelletje overleeft ? En wat met andere aantallen?

Oplossing*:

U telt het aantal aanwezigen X en trekt van het getal X het grootste kwadraat van 2 af dat net niet groter is dan X. In dit geval (X=32) is dat 2 tot de macht 5 =namelijk 2. Het verschil 42-32= 10 vermenigvuldigt U met twee en telt er eentje bij: dus plaats 21.

Probeer het maar eens met tienaanwezigen.  ( Plaats 5 overleeft: 10-8= 2. 2*2+1=5

Happy squitting…

 

*Voor de math wizzards onder ons  die binnen de 30 seconden een decimaal getal kunnen omzetten naar binair en vice versa is de oplossing nog veel eenvoudiger. Verplaats het MSB (most significant bit: uiterst linker) van het aantal deelnemers (in binair) naar rechts en vertaal da nieuw getal terug  naar decimaal en U hebt de winnende spot. Vb. 41 in binair is 101001. We shiften het MSB naar rechts: 010011 en dat is 19 in decimaal. Dat is dus de plaats die Josephus (per toeval ?) had ingenomen. Slimme jongen, die Josephus.

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

het antwoord is "42"

  en het antwoord op de vraag is …..42 !   Dr. G. Otte   En nu de vraag: vul het ontbrekend cijfer aan: 1    2    3 …?   “42” is...