maandag 16 mei 2022

Purgeerzout voor filosofen

 

Zuiveringszout voor filosofen..?

 

Dr. G. Otte

 

Een utilitaristisch clysma

“The  Purge“ is de titel van een film (thans reeds met diverse sequels) waar een volledig misdaadvrij USA verzekerd wordt door één dag per jaar te ”verkondigen ” als “purge day” dwz een dag van volledige straffeloosheid voor elke mogelijke misdaad gaande van moord, verkrachting, diefstal, foltering en nog meer van dergelijk fraais.

Het is een zoveelste gruwel story die weinig aandacht verdient, ware het niet dat in de film zelf op de achtergrond  op TV, de reporter uitleg geeft omtrent de historiek en de “plausibele visie” waarop dit scenario steunt.

De tolerantie voor deze explosie van de laagste en vuigste menselijke instincten, driften, psycho- en sociopate daden wordt daarin bepleit vanuit een puur utilitaristisch standpunt als volgt “ wij streven naar het geluk van zoveel mogelijk mensen in een veilige en nagenoeg volledig misdaadvrije maatschappij en daarom  is het beter dat alle modder  en drek op één dag geloosd kan worden (vandaar vermoedelijk de naam “The Purge”)  opdat de veiligheid van de burgers voor de rest van het jaar gegarandeerd zou zijn. Een soort moderne geadapteerde versie van de “panem et circences” visie zoals beschreven door de Romeinse dichter Juvenalis.

Met een purgeerpil op de tram

Deze redenering doet natuurlijk denken aan het “tramprobleem”:  een simulatie die vaak wordt gebruikt om het idee achter het utilitarisme te illustreren.

U zit achter het controlepaneel van een rangeerstation en ziet een trein in volle vaart aanstormen recht op een groep niets vermoedende spoorwegarbeiders. De trein is niet meer te stoppen maar U kan hem wel met een druk op de knop omleiden op een zijspoor en zo de arbeiders redden. Helaas staat nu toevallig vandaag op dat zijspoor een andere man die zich volledig veilig waant. Drukt U op de knop dan zal die brave man zeker omkomen maar U redt dan wel het leven van die vijf andere spoorwegarbeiders. Voorgelegd aan een reeks personen kiest de grote meerderheid (> 80%) ervoor om de knop in te drukken.  Spijtig voor die ene man maar ja tenslotte zijn er dan wel vijf gered.

Stel nu dezelfde situatie waarbij U de trein wel kunt doen stoppen maar enkel door eigenhandig een man  die toevallig  op de brug staat te kijken ,met een gezwinde judogreep voor de aanstormende trein te kieperen. Het zal ons niet verbazen dat hier de bereidheid tot handelen anders ligt terwijl in feite de einduitslag volledig gelijk is: vijf levens gered ten koste van een offer. Of dichter bij ons medisch huis: neem de chirurg die vijf patiënten heeft wiens leven kan gered worden met de organen van een man die kerngezond is op spoedopname wordt opgenomen voor een kleine ingreep. Zal hij die man zomaar eventjes aan stukken snijden om met die verse organen het leven van vijf anderen te redden? Weinig waarschijnlijk, nietwaar.

Distaal versus proximaal

Het is duidelijk dat het utilitaristisch standpunt veel gemakkelijker toe te passen is als het gaat om distale beslissingen (wat ook zo gevaarlijk is op beleidsniveau) maar zodra het gaat om proximale elementen wordt het plots allemaal veel persoonlijker en dus complexer. Denk maar aan het probleem van de migranten, bootvluchtelingen, hongersnood in Afrika, oorlogen in Syrië of Afghanistan….

PS er zijn talrijke varianten mogelijk op dat treinverhaal : zo zijn die vijf mannen niet onschuldig maar zijn het een bende criminele kinderverkrachters die een snood complot tot ontvoering uit een kleuterklas beramen, of  is de man op de brug je eigen lievelingsbroer of je zoon…Er zijn oefenscenario’s genoeg om een debat avond ethisch denken boeiend mee te vullen.

Kan deontologie ons redden?

Wat met andere systemen zoals deontologie? We denken aan regels, wetten en verordeningen zoals in het wetboek staan ingeschreven of in religieuze traktaten vb. de tien geboden we ingelepeld kregen? Is dit een beter of veiliger  systeem ?

Van Rome naar Futuristan: Isaac Asimow en de drie wetten van de Robotica

Iedereen met ook maar enige interesse voor Science Fiction kent ongetwijfeld het meesterwerk van Isaac Asimov (of zag de film I Robot).

De drie wetten vande robotica zoals Asimov ze formuleerde moesten dienen om te beletten dat robotten de mens schade zouden toebrengen. Op het eerste zicht lijken ze ijzersterk: geen speld tussen te krijgen. Lees zelf

Eerste Wet

Een robot mag een mens geen letsel toebrengen of door niet te handelen toestaan dat een mens letsel oploopt.

Tweede Wet

Een robot moet de bevelen uitvoeren die hem door mensen gegeven worden, behalve als die opdrachten in strijd zijn met de Eerste Wet.

Derde Wet

Een robot moet zijn eigen bestaan beschermen, voor zover die bescherming niet in strijd is met de Eerste of Tweede Wet.

 

Later kwam daar zelfs de Nulde Wet bij die boven alle andere stond als extra veiligheid

 

Een robot mag geen schade toebrengen aan de mensheid, of toelaten dat de mensheid schade toegebracht wordt door zijn nalatigheid.

 

Daarna beschrijft hij in tien verhalen  op meesterlijke wijze evenveel situaties waarbij deze wetten toch door deze “AI’s avant la lettre” doorbroken worden op perfect rationele en logische basis.

Het geeft aan dat regels altijd relatief zijn en steeds in een bepaalde context dienen gelezen en geïnterpreteerd te worden.

De wijsheid van de rechtbank

Gans de wetgeving en legislatuur is bedoeld als leidraad voor dergelijke situaties en de wijsheid van de rechtbank is dan ook geen ijdel begrip. Iemand is schuldig of onschuldig aan een misdrijf maar zal bij gebrek aan sluitend en overtuigend bewijs toch vrijgesteld kunnen worden. Dit wil niet zeggen dat hij/zij onschuldig is maar enkel dat de bewijslast onvoldoende doorweegt om een error type I (een onschuldige veroordelen) met voldoende zekerheid uit te sluiten (vermijden van gerechtelijke dwaling).

Dat werkt relatief behoorlijk op sociaal maatschappelijk niveau maar wat met het persoonlijke?

Zullen wij onze beste vriend op de hoogte brengen dat zijn vriendin vreemd gaat (of vice versa). Doen we dat omdat we nu eenmaal de regel toepassen “men mag niet liegen” of doen we dat omdat we ons verkneukelen in de reacties van ontreddering en wanhoop die zullen volgen op dat nieuws (shadenfreude). Het is duidelijk dat deze motivatie een niet zo fraaie manier is om volgens de “regels” te leven.

Waarden en attitudes

De derde en meest humane ethische benadering legt nadruk op de basis attitude, de interne motivatie gericht op het volgen van waarden zoals eerlijkheid, empathie, menselijkheid, moed en compassie.

Het is de kern van ons Hippocratisch denken dat nooit mag buigen voor afstandelijke onpersoonlijke  beleids-regelgeverij en de blind rigide applicatie van diverse protocollen,  hoe logisch deze inhoudelijk deze distaal ook mogen lijken.

Wat goed of slecht is wordt bepaald door ethische waarden niet door gewin of verlies aan geld , macht of invloed.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

het antwoord is "42"

  en het antwoord op de vraag is …..42 !   Dr. G. Otte   En nu de vraag: vul het ontbrekend cijfer aan: 1    2    3 …?   “42” is...