maandag 16 mei 2022

Sum, ergo cogito…Cogito, ergo sum

 


 

Dr. G. otte

 

“ De hersenen: een orgaan waarmee we denken dat we denken “

Ambrose Bierce

 

Inleiding

Oosterse filosofen en Westerse zieleknijpers ,zijn  beiden binnen hun conceptuele denkkaders  al eeuwen op zoek naar de kern van het “mens-zijn,” lijken elkaar thans tegen het lijf te lopen op het pad van de neurowetenschap. Recente studies(*) met psychedelica in de psychiatrie zowel klinisch als met fMRI,  tonen ons een unificerend frame in de functionele organisatie van het hersenconnectoma. Opent dit -eindelijk-  de deur die meer dan 50 jaar lang hermetisch gesloten bleef voor de patiënten met ernstig psychisch lijden? Wij pleiten voor een open non-culpabiliserende aanpak in het therapeutisch gebruik van psychedelica maar wel binnen de strikte setting van een deskundig psychotherapeutische kader.

 

Volgt U Prof. Steven Laureys?

De laatste jaren merkt men in de psychiatrie een groot succes van diverse-, op Oosters filosofie georiënteerde- technieken zoals zen, reiki, andere vormen van meditatie, yoga , mindfulness etc… Vooral dit laatste (mindfulness) heeft een steeds breder populair draagvlak gevonden mede door de inspirerende publicatie van o.a. neurowetenschapper prof Dr. Steven Laureys. Sommige traditionele psychiaters en psychotherapeuten bekijken dit fenomeen wat argwanend en spreken van pseudowetenschappelijke contaminatie. Maar dit getuigt van een vooringenomenheid want finaal betreft het methodes die toch vooral aangewend worden om op natuurlijke dwz niet medicamenteuze wijze aan stress management en preventie van psychische decompensatie te doen.

 

Buddha versus Descartes

 

Waar onze westerse psychiatrie nog steeds erg rationeel verloopt in Cartesiaanse zin “Cogito, ergo sum” bestaat de essentie van oosterse meditatie erin een toestand van “niet ik-gericht” denken te bekomen waarin men als mens niet denkt aan het eigen ego maar waar men enkel bewust is te bestaan. Het “zijn” is er de kern, het bewust zijn van het bestaan maar niet het denken in functie van of over en aan het “ik”.

De titel van dit stukje is dus geen typo: oosterse filosofie stelt niet het denken-, maar het zijn, het bestaan primair. Om te denken, te voelen, te handelen moet je er eerst existentieel “zijn”.  Men kan maar aan denken beginnen als men eerst bewust is van het eigen bestaan.

Dit lijkt een triviaal sofisme maar in de psychiatrie zien we veel stoornissen die aan dat ik-centraal-denken gerelateerd zijn. De narcist laat de wereld draaien rond zijn ego dat vervuld is van een quasi onvervulbare leegte en nooit ophoudend verlangen naar zelfbevestiging, applaus en lof. De psychopaat neemt beslissingen en voert acties uit om het eigen ik te bevoordelen los van empathie en ongeacht de prijs voor de ander. De persoon die lijdt aan depressie ziet zijn ego denkwereld ( het default mode netwerk) als het ware gekaapt door een hyperactief dorsaal cingulum (salience netwerk)  waardoor een intense stroom negatieve overwegingen (ruminaties) ontstaan die samen met de anhedonie aan de basis liggen van 2 van de 4 grote kernsymptomen van de vitale endogene of existentiële depressie en determinerend zijn voor een groot deel van het psychisch lijden

De mens als bestaande entiteit  die erin slaagt zijn ego centrisch denkperspectief te laten oplossen in een breder bewustzijn van universele verbondenheid met alles wat bestaat, leeft en beweegt is tevens een mens die leeft vanuit een gevoel van verantwoordelijk bestaan en niet louter vanuit een bezittelijk of rechthebbend “ik” denken. Het “ik” perspectief wordt een breder (en beter) “wij” perspectief waarin niet langer enkel de rechten van het “ik” maar ook de verantwoordelijkheden t.o.v. het “wij” centraal staan.

 

Transformatieve Psychofarmacologie

Bepaalde substanties (mescaline, psilocybine, LSD.) stimuleren o.a. de serotonerge 5HT2A receptoren en veroorzaken een zgn  psychedelische ervaring in het jargon bekend als een “trip”. Deze kenmerkt zich  over het verloop van een aantal uren door  sensoriele vooral visuele en auditieve hallucinaties, een doordringend gevoel van het “ego dissolutie” waardoor men op een dieper en breder niveau andere connecties aangaat, een vervorming van ruimte en tijd naast diverse sensoriele en perceptieve alternaties. Opvallend is het feit dat deze ervaringen onder bvb psilocybine in toenemende mate (en via gecontroleerde studies) resulteren in een uitgesproken antidepressief en transformatief effect enigszins in vergelijking met de toestand waarnaar men via meditatie beoefening  tracht te streven. Recente  fMRI studies tonen dat psilocybine uitgesproken neuroplastische effecten heeft en een duidelijke wijziging in het functioneel connectoma patroon van de hersenen laat optekenen (minder lokale DMN connectie maar meer lange afstand internetwerkconnecties zonder predominantie) terwijl in de SSRI groep, ook bij patienten die er een antidepressief effect bij vertoonden, dit fenomeen niet optrad.

 

Vallen hier puzzelstukjes op hun plaats ?

Neurowetenschappelijke inzichten in functionele netwerkverbindingen geven ons niet enkel een beter begrip van klinische symptomen als angst, anhedonie, ruminatie of addictie ze tonen ook hoe bepaalde behandelingen kunnen werken en op welke wijze ze op termijn een belangrijk element kunnen zijn op vlak van  hervalpreventie. Transformatieve ervaringen tijdens een psilocybine behandeling en effecten van jarenlange beoefening van zen en meditatie technieken of vagale stimulatie vinden zich in deze wijzigingen (–betere balancering) van hersennetwerk connectoma.

 

BESLUIT

 

Nixon of Hippocrates?

Wanneer Oost en West in hun zoektocht naar het wezen  van het menszijn elkaar op  hetzelfde  neurowetenschappelijk pad ontmoeten, lijken we toch aan de vooravond gekomen te zijn van een potentieel belangrijke evolutie naar een betere aanpak van het psychisch lijden.

 Is psilocybine (of LSD) een waardevolle uitbreiding van ons therapeutisch arsenaal?

De eerste studies lijken die richting uit te gaan maar hoewel dit hoopgevend is moeten we opletten dat de psychiatrie zich niet gaat vergalopperen in voorbarige triomf noch zich in eigen voet gaat schieten door een naïef god-zegen-de-goede greep amateurisme.

Psilocybine is geen snoepje en vereist een aangepaste en professionele psychotherapeutische omkadering om de efficiëntie van de behandeling te optimaliseren en  potentiële neveneffecten (bad trips) te vermijden.

 

Wachten op Godot ?

Anderzijds moeten we evenmin blijven wachten tot sint juttemis nl tot anderen de studies in onze plaats doen. Blijkbaar is het feit dat in de jaren 70 de Nixon administratie , in een poging om de anti Vietnamese acties van de hippie gemeenschap te ondermijnen, ertoe kwam om psilocibine op de zwarte lijst van “verdovende en verslavende middelen” te plaatsen, nog steeds een verdovend tot verlammen effect uit op de politieke daadkracht van beleid en academici (koudwatervrees?).

De situatie in België op vlak van depressie, addictie, suïcide, burn-out behoeft geen ondersteuning van epidemiologische cijfers en tabellen om iedereen te laten beseffen dat we hier voor een urgentie staan en een probleem met bijna epidemiologische dimensies. Als corona iets aan de oppervlakte bracht was het ook wel dit.

Het is tijd om in zelf actie te schieten en zelf gecontroleerde en gesuperviseerde psychotherapeutische centra op te zetten .

Thans gaan patienten zelf op zoek (Nederland) of gevaarlijker gaan ze zelf experimenteren.

 

Een ethische reflectie

Hoe ethisch geloofwaardig zijn we nog als maatschappij we dat we euthanasie wegens psychisch lijden zouden toestaan aan een patiënt maar hem of haar psilocybine weigeren omdat Nixon in de jaren 70 valselijk besliste dat dit verslavend werkte (fout 1) en geen medische toepassingen had (fout2).

Hoelang nog blijven wij Nixon meer krediet geven dan Hippocrates?

 

Usque tandem?

---------------------------------------------------------------------------------------

Referentie:

Daws, R.E., Timmermann, C., Giribaldi, B. et al. Increased global integration in the brain after psilocybin therapy for depressionNat Med 28, 844–851 (2022). https://doi.org/10.1038/s41591-022-01744-z

 

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

het antwoord is "42"

  en het antwoord op de vraag is …..42 !   Dr. G. Otte   En nu de vraag: vul het ontbrekend cijfer aan: 1    2    3 …?   “42” is...